В последния ден на продължилата повече от седмица допълнителна информационна програма на 14-ия София Филм Фест успях да видя прекрасната израелска комедия „Според размера” (реж. Шарон Маймон и Ерез Тадмор). Много съм доволен от този факт, защото определено ми липсваха умните комедийни филми сред многобройните силни заглавия тази година. Освен „Според размера” лично аз гледах само още две (но хубави!) комедии – „Самият Троцки” и „Концертът”. Докато стойностните драми бяха поне пет пъти повече, сред които бих поставил най-високо „Бялата лента”, „Източни пиеси”, „Ливан”, „Меден месец”, „Млякото на скръбта”, „Прешъс”, „Война за опиум”, „Тъпан, барабан”, „Антихрист”, „Надуваема кукла”, „Покани ме да вляза” и др. Впрочем такава е ситуацията като цяло в съвременното кино, в което по принцип се открояват много повече сериозните драматични филми, отколкото комедийните. Винаги са били изключение творци като Чаплин, Тати и Бенини, които са успявали да ни провокират към размисъл, разсмивайки ни.
Израелските режисьори Ерез Тадмор и Шарон Маймон определено успяват да го постигнат. Тяхната великолепна комедия ни подтиква да погледнем по-нестандартно към проблемите на хората с наднормено тегло, които определено са жертва на дискриминация в съвременния обсебен от мании за диети свят.
Четиримата основни герои от филма решават да подходят към въпроса за размера и вида на своите фигури по съвсем оригинален и освобождаващ начин, отдавайки се на единствения на света спорт, за който пълнотата е предимство. Заниманията със сумо им предоставят уникалната възможност не само да прекратят обречената борба с теглото си, но и да изпитат за пръв път самоуважение от качването на килограми. Нещо повече – те им помагат да стигнат до спасителното прозрение, че проблемите им в живота биха били далеч по-малко, ако вярваха повече в себе си, вместо да се опитват да бъдат като всички останали.
Благодарение на чудесната актьорска игра на всички участници, двамата млади режисьори са успели да осъществят многобройните си остроумни хрумвания по начин, който превръща филма им в една от най-добрите кинокомедии напоследък. И ако на моменти тя ни кара да плачем, то определено това са сълзи от смях – онзи истински, пречистващ смях, за който всички тайничко си мечтаем, когато ходим на кино.
Ерез Тадмор (роден през 1974 г. в Херцила, Израел) е завършил кино в Училището по изкуствата „Камера обскура” в Тел Авив, а първият му късометражен филм „Moosh“ е представен на повече от 40 фестивала и печели много награди. През 2003 г. Тадмор е част от „Талънт Кампус“ в Берлин. През 2004 г. друг късометражен филм, на който е сърежисьор – „Непознати“, се състезава в Сънданс и става основата за първия игрален филм на Тадмор със същото заглавие. „Според размера“ е вторият му игрален проект.
Шарон Маймон (роден в Рамла, Израел) е следвал кино в Училището по изкуствата „Камера обскура” в Тел Авив, където дипломният му проект е късометражният филм „Holes“. През 2005 г. е сценарист на ТВ ситкома „Sketch Show”, а след това написва сценария и сърежисира 40-минутния филм „Mortgage“ (2006). За дебюта си в игралното кино – Според размера, Маймон е автор на идеята и съавтор на сценария. В момента той работи по черната комедия „Моя сладка евтаназия“.